Hoe stel je doelen voor jezelf?

Wat als je voelt dat je iets in je leven wilt veranderen maar je zit met je handen in het haar hoe je dat aan moet pakken? Je wilt doelen stellen voor jezelf, maar je weet niet waar je aan wilt werken omdat je door het bos de bomen niet meer ziet. Dat probleem had ik begin dit jaar. Ik zit al jaren in de wereld van doelen stellen en productiviteit verhogen. Sinds 3 jaar zit ik zelf in een mastermind groep waarin we als goaldiggers punten tellen, kwartaalmeetings hebben over onze doelen, elkaar coachen en elkaar verantwoordelijk houden. Maar recentelijk heb ik heel veel moeite gehad met het stellen van mijn doelen voor het aankomende kwartaal. En daarom ben ik op zoek gegaan naar een methode die ik jou in deze video laat zien om mij helderheid te geven wat ik voor de aankomende periode wil en zal ik antwoord geven op de vraag: hoe stel je doelen voor jezelf? Dus laten we beginnen….

 

P.S. Als je liever de video bekijkt, dan kun je die hieronder vinden.

Denk aan externe en interne motivatie als je doelen stelt voor jezelf

Wat bedoel ik met externe motivatie als je doelen stelt?

Externe motivatie is, wanneer je iets doet voor een ander. Je partner wil bijvoorbeeld dat je afvalt en stuurt je naar een personal trainer. Wanneer je dat zelf niet wilt, dan spreken we hier over externe motivatie. Ook als je af wilt vallen om de ander te imponeren of indruk te maken, dan hebben we het over externe motivatie.

Wat is dan interne motivatie?

Interne motivatie in bovenstaand voorbeeld is, als je zelf wilt afvallen, omdat je je lekkerder in je vel wilt voelen. Of als je lichamelijke ongemakken zoals blessuren of ziekte ervaart en dus echt vanuit je eigen ikke wilt afvallen. Hoe je dus op die manier doelen voor jezelf stelt, is heel belangrijk.

Hoe stel je doelen voor jezelf

De crux hier is dat je interne motivatie sterker is dan externe motivatie. Ga dus in eerste instantie op zoek naar doelen die jij echt wilt bereiken.

De methode om doelen te stellen voor jezelf

De methode die ik zelf begin van het jaar heb uitgevoerd was de 5/25 methode van Warren Buffet. Ik kwam er namelijk achter, toen ik mijn eerste versie van mijn visionboard bestudeerde, dat ik er heel veel verschillende thema’s op had staan.

Wat je doet is 25 doelen opschrijven.

Het allerbelangrijkste daarna is dat je maar 5 doelen van die lijst kiest om aan te werken!

Hoe doe je dat?

Je moet erachter komen wat voor jou belangrijk is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te visualiseren en te voelen welk doel voor jou het prettigst voelt.

Hoe stel je doelen voor jezelf

Een andere methode is om jouw kernwaarden te volgen. In mijn Vault heb ik een mooie worksheet hierover. Hierin kun je oefenen wat jouw kernwaarden zijn.

Mijn kernwaarden zijn bijvoorbeeld relaties en groeien. Vaak zelfs in combinatie, want ik leer het meeste van andere mensen, in plaats van bijvoorbeeld van Google. Daarom heb ik ervoor gekozen om bepaalde doelen te stellen die mijn kernwaarden ondersteunen.

De allerbelangrijkste stap als je je doelen stelt

Voordat je allemaal gaat schrijven en omcirkelen, wil ik deze nog toevoegen. Dit zijn jouw 5 doelen waaraan je werkt tot je ze hebt behaald! Of het nu 3 maanden of 3 jaar duurt. Hierdoor houd je namelijk focus!

Daarnaast: heel veel coaches schrijven en praten namelijk ook over bovenstaande. Doelen stellen, visionboards maken en visualiseren. De Wet van Aantrekking, is dat als het ware.

Wat zij echter vaak vergeten te vertellen, is dat je hierna ook echt in actie moet komen! Een tussenstap is natuurlijk plannen. Daarvoor kan je mijn gratis agenda van 2024 downloaden, hieronder. Maar vergeet daarna echt niet om in actie te komen.

Je kunt nog zoveel visualiseren en mediteren… Zonder actie zul je nooit je doelen bereiken!

In een volgende blogpost zal ik je meer vertellen over hoe je zelfsabotage overkomt. Stay tuned!

Laat me in de comments weten hoe het je bevalt!

Mind & Body Mastery: 7 Dagen Gratis Ontdekken!

Transformeer je leven met de gratis exclusieve 7-daagse intensive! Verken de kracht van je mindset en lichaam in deze ontdekkingsreis. Ontvang:

Zet nu de eerste stap naar een leven vol energie en succes! Vul onderstaand formulier in en laat de reis beginnen.

Er is iets misgegaan met je aanmelding. Probeer het nog eens.
Topper, je hebt je aangemeld.

2 gedachten op “Hoe stel je doelen voor jezelf?”

  • Joseph Baker schreef:

    I am sure this post has touched all the internet visitors, its really really fastidious
    article on building up new website.

    • Maria schreef:

      Hoi Joseph!
      Wat lief dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Ik zou het blogartikel echter nog een keer door Google Translate halen, want het is wel een met zorg samengesteld stuk, het gaat echter niet over het maken van nieuwe websites… 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben je nog niet uitgelezen?

Hieronder vind je nog meer workouts, tips voor lekkere, makkelijke gezonde voeding, recepten en tricks en inspiratie om je mindst te boosten!

zelfsabotage

Hoe verhoog je productiviteit

Ken je dat? Je zit op de bank, lekker relaxt te bingwachten, terwijl je weet dat je eigenlijk iets belangrijks moet doen dat jou verder brengt in je leven? Je hebt jezelf bijvoorbeeld als doel gesteld om een aantal kilo af te vallen of die

Lees verder »
rekken en strekken

Rekken en strekken voor je benen

In deze video ga ik je meenemen in een cooling down na het hardlopen. Of als je net een lekkere been workout hebt gedaan. Om spanning voorkomen en je flexibiliteit te vergroten is het belangrijk om na elke training te rekken en strekken. Laat me

Lees verder »
Er is niets meer hier. Mis je een blog? Stuur me een bericht!