De kracht van dankbaarheid: de voordelen en stappen

Dankbaarheid: Een Pad naar Innerlijke Vrede

Heb jij al vaker video’s, social media posts of blogs voorbij zien komen over dankbaarheid? Vandaag ga ik jou uitleggen wat de voordelen zijn om een gewoonte te maken van dankbaarheid en wat he daarvoor het beste kunt doen. Voor mij was het namelijk een gamechanger toen ik ontdekte wat de positieve effecten op mijn leven waren.

 

dankbaarheid stressvermindering

Reden 1: Dankbaarheid verhoogt positieve emoties

Een routine in dankbaarheid ontwikkelen, heeft de kracht om positieve emoties te vergroten. Door je te richten op dankbaarheid, verschuift je focus naar wat goed is in je leven, wat een directe invloed heeft op je geluksniveau.

 

Ik heb zelf ook al aan de afgrond gestaan. Voor mij waren er situaties waarbij ik grote financiële stress ervaarde. Of mensen die mij dierbaar waren verloor. Dat zijn situatie waarin je in een groot gat kan vallen en geen licht aan het einde van de tunnel ziet.

 

Toen ik net full time begon met ondernemen, kwam ik in aanraking met de Wet van Manifestatie. Lekker whoowhoo, maar ik ging erin op. Het maakte echter niet uit welke methode ik gebruikte (schrijven, mediteren, visualiseren, schelden tegen het universum), ik manifesteerde met geen enkele mogelijkheid wat ik wilde. Sterker nog, ik gleed alleen nog maar meer af.

 

Ik kwam uiteraard ook video’s en informatie tegen over dankbaarheid en ik deed de ene meditatie na de andere. Maar het hielp niet op dat moment.

Het geheim is namelijk, net als met affirmaties, dat je altijd in het begin je brein fopt, zodra je begint met bewust herprogrammeren. Ook een dankbaarheidsgewoonte is niets anders dan je brein foppen. Jij GELOOFT namelijk nog helemaal niet bewust wat je verteld wordt. Aangezien je bewuste jouw bestuurder is, duurt het even voordat de navigatie (je onbewuste) update.

Hoe vaker je dankbaarheid oefent, des te meer je ernaar gaat leven.

Reden 2: Dankbaarheid vermindert Stress en Angst

In een wereld vol uitdagingen biedt dankbaarheid een kalmerend tegengif. Het cultiveren van dankbaarheid vermindert stress en angst, waardoor je veerkrachtiger en evenwichtiger wordt.

Waarom lijkt alsof ik deze twee dubbelop benoem alleen dan het ene positief verwoord en het andere negatief. Omdat het een het ander niet uitsluit. Het feit dat je met dankbaarheid een moment van geluk ervaart, zoals bij reden 1, wil niet zeggen dat je angst en stress gelijk verdwenen zijn.

Geluk is namelijk een groot woord en hooguit een momentopname. Waar je heen wilt in het leven is tevredenheid. Een continue stroom van tevredenheid en daar hebben angst en stress absoluut geen ruimte.

Iets wat ik heel erg heb gemerkt, is namelijk dat ik door mijn dankbaarheidsgewoonte een sterke rots ben geworden. Voor mezelf en mijn omgeving. Dankbaarheid grondt je. In een latere blog zal ik meer uitleggen over gronding.

Als je stevig op de grond staat en weet wat je hebt in je leven, ben je dus ook stressbestendiger en kun je beter relativeren. Je maakt je minder druk om de toekomst. Jet lijdt het meest van het lijden dat je vreest. Door dankbaarheid te oefenen, verdwijnt dat lijden als het ware.

Dankbaarheid stressvermindering

Reden 3: Dankbaarheid bevordert Algemeen Welzijn

Dankbaarheid is een krachtige bondgenoot voor algemeen welzijn. Het versterkt niet alleen je mentale gezondheid, maar heeft ook positieve effecten op je fysieke gezondheid, relaties en levensperspectief.

Heb je wel eens gehoord van het onderzoek dat een Japanse professor deed op water? Zodra hij het water lieve woorden toesprak, ontstonden er de mooiste sneeuwvlokpatronen. Zodra de onderzoeker het water uitschold, werd het water onder de microscoop ook lelijk.

Vergeet niet dat we gemiddeld tussen 50-70% uit water bestaan. Wanneer je dus dankbaarheid uitspreekt over je omgeving, jezelf, je relaties en alles wat je hebt, heeft dat directe invloed op jouw lichaam. Niet alleen je geest. Dankbaarheid is een vorm van zelfliefde. Tenslotte, als je net als ik gelooft, heb jij eraan meegewerkt dat je een dak boven je hoofd hebt. Dat je die mooie auto rijdt, op een schoon bed ligt… daarmee erken je jezelf onmiddellijk.

De andere kant van wat ik hierboven omschrijf (je hebt meegewerkt aan wat je hebt), is dat je het nooit alleen doet. Een vorm van dankbaarheid zal je doen beseffen dat alles met elkaar verbonden is. Dat bed heeft iemand ter wereld bedacht. Anderen hebben het gemaakt. Iemand anders heeft aan jou verkocht, in een magazijn gestald, bij jou afgeleverd, in elkaar gezet, ervoor gezorgd dat er dekens op liggen, kussens, een bedekovertrek erover heen zit…. Zie je hoeveel mensen en materialen eraan mee hebben gewerkt? Door jouw dankbaarheid erover uit te spreken, erken je ook alles wat erom heen zit. Hierdoor verbeteren je relaties en zul je de wereld in een heel ander perspectief zien.

Top 3 Stappen voor Dankbaarheid

1. Begin Klein:

Start met het waarderen van kleine dagelijkse momenten. Richt je aandacht op eenvoudige dingen, zoals een warme kop koffie of een glimlach van een vreemde. Gebruik daarbij al je zintuigen. Hoe voel je je? Wat zie je, ruik en proef je? Al je zintuigen gebruiken zal ervoor zorgen dat je sneller de profijten ervaart van dankbaarheid.

2. Dagelijkse Praktijk:

Maak van een dankbaarheidsmeditatie een dagelijkse gewoonte. Reserveer een specifiek moment, misschien ‘s ochtends bij het ontwaken of ‘s avonds voor het slapengaan, om je te concentreren op dankbaarheid. Ik heb een hele mooie meditatie gemaakt die je gelijk kunt doen. Zie hieronder.

3. Houd een Dankbaarheidsdagboek bij:

Houd een dankbaarheidsdagboek bij waarin je dagelijks drie dingen noteert waarvoor je dankbaar bent. Dit versterkt de focus op positieve aspecten van je leven. Je kunt dit digitaal doen in een notitie-app op je telefoon of iPad (ik ben helemaal weg van Goodnotes). Je kunt het ook uitspreken, bijvoorbeeld voor het slapengaan een audio-opname maken of met je partner bespreken.

 

Wat je ook doet. Dankbaarheid kan je leven juist verrijken. Het enige wat ik je mee wil geven is een beetje geduld als je nu in een donker dal zit. Ga door, soms kan het een paar maanden duren voordat je resultaat voelt.

Samenvatting van de Blogpost over dankbaarheid:

Ontdek de transformerende kracht van dankbaarheidsmeditatie en leer hoe het je innerlijke wereld kan verrijken. Met deze gids integreer je dankbaarheid moeiteloos in je dagelijkse routine voor een leven doordrenkt met positiviteit. 🌼🧘‍♀️

Laat me vooral weten welke tip jij hebt om dankbaarheid in je leven te integreren!

Laat me in de comments weten hoe het je bevalt!

Mind & Body Mastery: 7 Dagen Gratis Ontdekken!

Transformeer je leven met de gratis exclusieve 7-daagse intensive! Verken de kracht van je mindset en lichaam in deze ontdekkingsreis. Ontvang:

Zet nu de eerste stap naar een leven vol energie en succes! Vul onderstaand formulier in en laat de reis beginnen.

Er is iets misgegaan met je aanmelding. Probeer het nog eens.
Topper, je hebt je aangemeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben je nog niet uitgelezen?

Hieronder vind je nog meer workouts, tips voor lekkere, makkelijke gezonde voeding, recepten en tricks en inspiratie om je mindst te boosten!

Balans

Hoe vind je balans in een drukke wereld?

Voel je je overweldigd door je drukke leven en heb je het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt? Het vinden van balans in een hectische wereld kan een uitdaging zijn, maar gelukkig is er een oplossing. In deze blogpost ontdek je hoe de digitale Life Planner je kan helpen om balans te vinden en meer rust en harmonie in je leven te brengen.

Lees verder »
rekken en strekken

Rekken en strekken voor je benen

In deze video ga ik je meenemen in een cooling down na het hardlopen. Of als je net een lekkere been workout hebt gedaan. Om spanning voorkomen en je flexibiliteit te vergroten is het belangrijk om na elke training te rekken en strekken. Laat me

Lees verder »
gezonde tussendoortjes

5 gezonde tussendoortjes

Elke maandagochtend ben ik vrij en heb ik alle tijd om lekker in huis te rommelen, boodschappen te doen en mijn eten voor de rest van de week voor te bereiden. Vaak zoek ik dan naar makkelijke recepten die zich bijna vanzelf klaarmaken. Want ook

Lees verder »
Er is niets meer hier. Mis je een blog? Stuur me een bericht!