5 gezonde tussendoortjes

Elke maandagochtend ben ik vrij en heb ik alle tijd om lekker in huis te rommelen, boodschappen te doen en mijn eten voor de rest van de week voor te bereiden. Vaak zoek ik dan naar makkelijke recepten die zich bijna vanzelf klaarmaken. Want ook al heb ik de hele ochtend de tijd, ik heb ook nog wat anders te doen dan uren in de keuken te staan!

Multifunctioneel

De voorwaarden voor verantwoorde, maar snel gemaakte tussendoortjes zijn, dat ze binnen 10 minuten klaar moeten zijn, niet te veel ingrediënten moeten bevatten en ook niet de wereld moeten kosten. Iets wat ik ook altijd fijn vind, is, als de snackies er dan ook nog leuk uitzien. Zo ben ik bijvoorbeeld gek op mijn Blauwe bessen muffins.

Daarom heb ik hier nog vijf makkelijke tussendoortjes die ik vaak bij me heb als ik naar kantoor moet.

gezonde tussendoortjes

Yoghurt met fruit

Fijn, die glazen met schroefdeksel, want dan lekt er niets in je tas. Je kunt ze in alle maten en kleuren kopen en ze zijn spotgoedkoop! Ik neem voor mijn tweede ontbijt, oftewel eerste tussendoortje, vaak yoghurt of kwark mee. Snij een halve appel of banaan erin of ga voor bosvruchten. Elk fruit dat zoet is, doet het goed. Doe die als eerste in het glas (want als ze bovenop liggen, worden ze misschien ondanks deksel alsnog bruin en oud), gooi er yoghurt overheen en klaar is Kees. Als je het nog een beetje op wilt pimpen, kun je eerst honing door de yoghurt roeren, kaneel erboven op strooien of een paar lepels muesli of cruesli tussen het fruit en de yoghurt doen. Bewaar dit tussendoortje in de koelkast en you’re ready to go.

gezonde tussendoortjes

Overnight oatmeals

Dit tussendoortje is iets meer werk dan de yoghurt met fruit, maar alsnog snel in elkaar gezet.

Brak een rijpe banaan in een kom, neem nu een glas met deksel zoals hierboven omschreven en vul hem tot ongeveer de helft met havermout. Gooi de havermout in de kom. Neem nu je melk naar keuze (ik heb altijd amandelmelk), vul hiermee het glas ook tot de helft en gooi dat ook in de kom. Roer nu het goedje goed door elkaar. Nu kun je ervoor kiezen om het zo te laten, de inhoud van de kom in het glas te gieten en overnacht in de koelkast te zetten. Ikzelf roer er altijd nog wat fruit doorheen voordat ik het goedje in het glas kiep. Ook dit kun je nog lekkerder maken met honing, agavesiroop en kaneel.

gezonde tussendoortjes

Kiprolletjes

Die neem ik deze week weer mee op werk. Je hebt kipfilet nodig dat je eigenlijk op je brood legt, roomkaas en paprika. Snij eerst de paprika in dunne stroken, gooi daarna wat roomkaas op het kipfilet, paprika erop en rollen maar. Als het niet lekker aansluit, kun je de rol steviger maken door er nog een plak kipfilet omheen te wikkelen.

Bananensandwich

Deze is even geleden, maar ow zo lekker! Snij een banaan in plakjes, smeer pindakaas op een kant en doe aan de andere kant een plak banaan, waardoor je een sandwich krijgt. Het is wel een beetje gefriemel, dus je zou vieze handen kunnen krijgen. De pindakaas wil namelijk niet zo makkelijk op de banaan blijven plakken als je hem uitsmeert. Key is om de pindakaas met een theelepel erop te smeren en niet te weinig te gebruiken.

Een variatie hierop is om een appel te nemen in plaats van een banaan.

gezonde tussendoortjes

Ei

Of nou gekookt of geroerd, ei is altijd goed. Als je ze kookt, kun ze makkelijk al thuis schillen en in een bakje meenemen. Ze blijven nog best lang goed. Om ze op te spicen kun je er thuis al kruiden opdoen, zoals zout, paprikapoeder en peper.

Geroerd kun ze natuurlijk ook een lekkere twist geven door na het bakken tomaat en komkommer eraan toe te voegen, er spekjes doorheen te roeren of zelfs een beetje kaas erop te laten smelten. Houd dit tussendoortje echter klein, het is geen hele maaltijd 😉

Heb jij nog lekkere tussendoortjes die je graag maakt? Deel het met ons in de reacties hieronder!

Laat me in de comments weten hoe het je bevalt!

Mind & Body Mastery: 7 Dagen Gratis Ontdekken!

Transformeer je leven met de gratis exclusieve 7-daagse intensive! Verken de kracht van je mindset en lichaam in deze ontdekkingsreis. Ontvang:

Zet nu de eerste stap naar een leven vol energie en succes! Vul onderstaand formulier in en laat de reis beginnen.

Er is iets misgegaan met je aanmelding. Probeer het nog eens.
Topper, je hebt je aangemeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben je nog niet uitgelezen?

Hieronder vind je nog meer workouts, tips voor lekkere, makkelijke gezonde voeding, recepten en tricks en inspiratie om je mindst te boosten!

zelfsabotage

Hoe verhoog je productiviteit

Ken je dat? Je zit op de bank, lekker relaxt te bingwachten, terwijl je weet dat je eigenlijk iets belangrijks moet doen dat jou verder brengt in je leven? Je hebt jezelf bijvoorbeeld als doel gesteld om een aantal kilo af te vallen of die

Lees verder »
rekken en strekken

Rekken en strekken voor je benen

In deze video ga ik je meenemen in een cooling down na het hardlopen. Of als je net een lekkere been workout hebt gedaan. Om spanning voorkomen en je flexibiliteit te vergroten is het belangrijk om na elke training te rekken en strekken. Laat me

Lees verder »
Er is niets meer hier. Mis je een blog? Stuur me een bericht!