afbeelding

Een continue, zichtbaar veranderend lichaam, behoorlijke groeiende cijfers op de weegschaal en een wirwar aan emoties en stemmingen door een berg hormonen in je lijf; ja, als je zwanger bent herken je deze drie dingen ongetwijfeld! Op sommige dagen zul je ontzettend blij worden van je groeiende buik, terwijl je op andere dagen vol afschuw naar de weegschaal staart en om het minste of geringste moet huilen. Er gebeurt tijdens een zwangerschap zo veel in je lichaam dat het soms lastig is om al die veranderingen te accepteren. Ben je net gewend aan de ene verandering, dient de volgende zich al aan! Zeker als je hoogsensitief bent kunnen die veranderingen een grote impact hebben. Je wilt er eigenlijk controle over hebben, maar dat kan nu eenmaal niet. Je lichaam doet wat op dit moment het beste is voor jou en je kindje en je lichaam trekt zich niets aan van wat jij daarvan vindt. Er zijn gelukkig heel veel manieren om je tóch lekkerder in je vel te voelen. In deze blog bundelen Maria en Alysia hun krachten en gaan ze dieper in op het positieve effect van sporten voor hoogsensitieve mama’s in spe.

HS wattes?

Wat is HSP eigenlijk? Hoogsensitieve personen (HSP) zijn mensen die gevoeliger zijn voor indrukken en subtieler nuances waarnemen dan gemiddeld. Zintuigelijke prikkels worden sterker ervaren. Als HSP kun je bijvoorbeeld heel erg genieten van mooie muziek, zonder woorden doorhebben hoe een ander zich voelt en snel gevaar signaleren. Je zou kunnen zeggen dat je als HSP het leven en de wereld intenser beleeft. HSP is overigens geen zeldzaamheid! Men gaat er vanuit dat zo’n 20% van de wereldbevolking hoogsensitief is. De verdeling tussen mannen en vrouwen is ongeveer gelijk.

Alysia’s ervaring

Ik denk dat ik zo’n twaalf weken zwanger was toen ik het op een dag helemaal zat was. Ik was moe, chagrijnig en nog steeds kotsmisselijk. Begrijp me niet verkeerd: ik was de zwangerschap niet zat maar wel het lamlendige gevoel dat maar niet over leek te gaan. Je kunt je voorstellen dat het laatste waar ik op dat moment zin in had een ‘lekker potje sporten’ was. Als je onophoudelijk boven de wc hangt, werk je jezelf namelijk al genoeg in het zweet. Tóch besloot ik iets te gaan doen. Niets heftigs, gewoon een online lesje zwangerschapsyoga via YouTube.  

Effect van het bewegen

Guess what! Na afloop voelde ik me zó veel beter. Nee, natuurlijk was de misselijkheid niet ineens weg. Ook was ik nog steeds moe. Maar ik was wel stukken minder chagrijnig. Ik was namelijk net een uur met iets anders bezig geweest dan met m’n zwangerschapskwaaltjes. En omdat de yogales ook nog eens een echte zwangerschapsyogales was, was er heel veel ruimte om contact te maken met het kindje in m’n buik. Dat voelde zo fijn!

Dagelijkse kost

Je begrijpt dat ik beweging vanaf dat moment dagelijks op de agenda heb gezet. Wat ik nodig heb, verschilt per dag. Door m’n lichaam goed te voelen (en laten HSP daar nu net onwijs goed in zijn) weet ik wat het nodig heeft. De ene keer is dat yoga, de andere keer een flinke wandeling. Vooral in het begin van m’n zwangerschap heb ik nog veel geschaatst. Dat is m’n allergrootste hobby en na overleg met de verloskundige bleek dat ik dit gewoon lekker mocht blijven doen zo lang ik maar naar m’n lichaam luisterde. Kortom: er is van alles mogelijk op het gebied van sporten en bewegen tijdens de zwangerschap!

HSP en sporten

Voor veel HSP is sporten een moment om even uit het hoofd en heel goed in het lichaam te komen. Het is echt even een moment waarbij alle gedachten die normaal van links naar rechts en van boven naar beneden door je hoofd schieten als sneeuw voor de zon lijken te verdwijnen omdat je heel bewust met je lichaam bezig bent. Enerzijds maak je dus je hoofd leeg en anderzijds leer je je lichaam steeds beter kennen. Hoe fijn is dat?

Een valkuil van veel HSP is wel dat ze áltijd het maximale uit zichzelf willen halen. Ook als het om sporten gaat. Toch even een nét iets snellere tijd neer willen zetten of tóch een paar extra oefeningen toevoegen aan je circuitje zorgt ervoor dat je over je grens kan gaan. Sporten hoeft niet altijd te betekenen dat je met je tong op je knieën drie kwartier nodig hebt om weer op adem te komen. Zoals Maria altijd zegt: “je mag echt nog genoeg energie over hebben om weer naar huis te kunnen lopen of fietsen”.

Sporten als hoogsensitieve mama in spe

In het begin schreven we al even over alle veranderingen die in je lichaam plaatsvinden. Dát is nogal wat, zeker omdat je lang niet altijd een idee hebt van hoe je er mee om kunt gaan. Het lastige is ook dat er niet één manier is om er mee om te gaan. Zelfs als je al een eerdere zwangerschap hebt voldragen, betekent het niet dat je precies weet wat er wanneer in je lichaam gaat gebeuren. Iedere zwangerschap is namelijk ook weer anders.

Je kindje groeit

Sporten en bewegen zorgen er niet voor dat de veranderingen in je lichaam spontaan stoppen. Er groeit namelijk nog steeds een kindje in je buik. Jouw kindje! En jouw kindje heeft ruimte nodig. Je voelt het bewegen, je voelt het zwaarder worden en je voelt soms letterlijk de hormonen door je lijf gieren die dit bijzondere proces mogelijk maken. Door te sporten ben je heel bewust bezig met je lichaam en kun je heel goed voelen wat jouw lichaam allemaal voor mooie, bijzondere dingen aan het doen is. Zo merk je alle veranderingen veel sneller op, maar merk je ook wat fijn voelt voor je lichaam en wat juist niet. Ook merk je wat je kindje fijn vindt. Als je kindje het ergens niet mee eens is, laat hij of zij dat ongetwijfeld duidelijk merken! Net zoals je het ook voelt als je kindje lekker met je mee aan het dansen is. Sporten en bewegen is dus ook nog eens een mooi moment om de verbinding met je kindje extra te ervaren.

Door sporten ben je veel meer bezig met voelen wat je lichaam nodig heeft in plaats van de controle te willen hebben over alle veranderingen in je lichaam. En dat laatste loslaten is één van de fijnste dingen die er bestaat als hoogsensitieve mama. Op die manier heb je veel meer ruimte om te genieten van dat kleine groeiende wondertje in je buik en dat is tijdens die 9 maanden hetgeen waar het om draait!

 

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is: De voor- en nadelen van Personal Training

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Steek in je zij
Anatomie

Steek in je zij

Heerlijk een rondje lopen Je bent lekker bezig met je rondje hardlopen, kijkt naar de vogels, begroet andere hardlopers en

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform