Wedstrijden hardlopen

In maart 2018 heeft mijn dinnetje haar eerste wedstrijd hardgelopen. We hadden toen een hele conversatie over de app waarin we afspraken, waar we elkaar wanneer zagen, want ik mocht haar eerste wedstrijd met haar hardlopen. Hoe dat afgelopen is, lees je hier.

Wat ik erg belangrijk vond, was verwachtingsmanagement. Ik had al een aantal keren een wedstrijd gelopen en wist wel ongeveer hoe het zou gaan. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste wedstrijd heel erg zenuwachtig aan de start stond. Hoe zou het gaan? Zou ik de eindstreep wel halen en had ik aan alles gedacht? Wat een mensenmassa en ga zo maar door. Als je het hele verslag wilt lezen, bekijk hem dan hier!

Adviezen over de app

Als je voor een trainingsrondje gaat, dan weet je waar je heen gaat, hoe lang je ongeveer wegblijft en wat je moet aandoen. Met wedstrijden hardlopen heb je wel wat meer voorbereiding nodig. Daarom heb ik mijn dinnetje in maart heel veel meegegeven over de app. Ik wilde graag dat ze het e.e.a. klaar legde om zo relaxed mogelijk aan de start te staan. Uit ervaring weet ik namelijk dat alleen al de reis naar het event je helemaal kan slopen. Vooral als je met de trein gaat, wat ik normliter nooit doe, zoals wij in maart. Je moet zo weinig mogelijk meenemen, maar wel voldoende om de dag door te komen. Toen ik bezig was, dacht ik al: dit is perfecte stof om op de site te plaatsen. Maak er een artikel van, want hier hebben mensen wat aan! Zo geschiedde 😊

Langetermijnvoorbereiding

Wedstrijden hardlopen

Het is niet gedaan met je schoenen aandoen en gaan. Wil je tijdens wedstrijden hardlopen alles eruit halen, moet je uiteraard eerst ervoor trainen. Ben je al gevorderd, dan moet je nieuwe doelen stellen. Wil je verder of sneller?

In allebei de gevallen heb je een schema nodig. Dit kun je zelf opstellen of uiteraard op laten stellen. Begin je als het ware bij een nulpunt: bijvoorbeeld van 0 km naar 5 km of van 5 km naar 10 km. Houd er dan rekening mee dat je zo’n acht weken voor de wedstrijd moet beginnen met trainen. Hoe je zelf een schema op kunt stellen, lees je hier.

Ben je al een gevorderde loper, kun je gemakkelijk aanpassingen in je huidige schema maken om je doelen te bereiken. Wil je een snellere eindtijd neerzetten, voeg dan regelmatig intervallen en snelheidstrainingen toe aan je workouts.

Niet alleen hardlooptrainingen

Houd er rekening mee dat je niet alleen kilometers vreet. Naast hardlopen zelf, zijn er nog tal van andere trainingen die je niet over mag slaan. Denk bijvoorbeeld aan je looptechniek, coördinatie en kracht. Wil je meer explosiviteit tijdens het rennen, omdat je weet dat je op gegeven moment mensen in moet halen, doe dan deze drie beenoefeningen om je spieren te versterken. Je kunt ook mijn grati weggever hieronder downloaden of alvast kijken naar de Thuis WOW, waarmee je kunt sporten waar en wanneer je maar wilt! 

Krachttraining voor hardlopers

Heb je nog hulp nodig met je krachttraining?

Ook voor niet-lopers is dit e-book een aanrader! Wil je weten hoe je krachttraining thuis kunt integreren en hoe zo’n training er dan uitziet? Download dan het e-book “Krachttraining voor Hardlopers” nu door je mailadres en naam in te vullen en op onderstaande knop te drukken!

Waarom je coördinatietraining zou moeten integreren in je workouts lees je in een toekomstig artikel, net zoals het verbeteren van je looptechniek.

Een week van tevoren

Wedstrijden hardlopen is topsport. Soms ben ik al kapot voordat we überhaupt aan de warming-up beginnen. Dat komt dan vaak doordat we al twee uur in de trein hebben gezeten naar de locatie toe. Je moet je toch druk maken om het overstappen, hoe druk zal het zijn, hoever is de start vanaf de aankomstlocatie verwijderd en waar kan ik mijn tas kwijt?

Check, check, check 1

Daarom check ik altijd een week van tevoren de belangrijkste zaken:

  • Krijgen we een envelop thuis met het startnummer en verdere benodigdheden, zoals een treinkaart;
  • Zodra deze binnen is, zit alles in de envelop, zoals beloofd? Zo niet, heb je nog alle tijd om te bellen en het alsnog te regelen;
  • Moeten we de startnummers ter plekke ophalen en zoja, waar is dat dan?
  • Is er een ABC’tje van de wedstrijddag? Denk aan een informatieboekje, de website of een app;
  • Wat doet het weer ongeveer;
  • Hoe moet ik reizen en waar moet ik verder rekening mee houden? Zijn er vertragingen op het traject? Pak ik toch een stuk de auto? Kan ik niet gebracht en gehaald worden?

Zo kun je nog wel even doorgaan. De regel is dat je de feiten weet, zodat je je op de dag zelf niet meer druk hoeft te maken.

De dag van tevoren

De laatste appjes gaan de deur uit. De laatste afspraken worden gemaakt en mijn rugzakje wordt gepakt. Wat ik dan allemaal meeneem, zul je in een ander bericht te lezen krijgen. De kunst is om zo weinig mogelijk in te pakken, zodat je geen gezeur krijgt wanneer je rugzak misschien toch wel verloren is gegaan in de gaderobe.

Check, check, check 2

Verder check ik nog een laatste maal het weer, zodat ik weet wat ik aan moet doen. Overigens neem ik geen ‘normale’ kleren mee. Ik loop de hele dag in mijn hardlooptenue. Ook douche ik ’s avonds gewoon thuis. Dat scheelt je een hoop gewacht en gezeul. Alle benodigde spullen leg ik de avond van tevoren klaar of stop ik in mijn rugzak.

Uiteraard vind ik het verder belangrijk dat ik de weg ken. Hoe ga ik erheen? Als ik met de auto ga, dan wil ik weten waar ik goed kan parkeren. Ga ik met de trein, dan zijn de overstappen en spoorwerkzaamheden belangrijk. Ook vertrek ik het liefst een uur te vroeg. Ik heb al heel vaak vertraging gehad. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel gehaast op de dag van de wedstrijd!

Wedstrijden hardlopen is dus een uitdaging voor organisatietalenten

Zoals je ziet, komt er wel meer bij kijken dan alleen je schoenen aan en gaan! Bovenstaande heb ik heel zakelijk benaderd. Want een goede voorbereiding is het halve werk. Als je alles op een rijtje hebt, kun je dubbel zo hard genieten van de dag! Haal er alle lol uit die erin zit en vergeet vooral niet trots op jezelf te zijn wanneer je de eindstreep over bent!

Ook al heb je een specifiek tijdsdoel, het is ook belangrijk om te genieten. Ik krijg altijd zoveel energie als ik alle vrijwilligers hard zie werken, er orkesten aan de kant staan die vrolijke muziek spelen en wildvreemden voor me klappen en een hart om mijn riem steken als ik het even moeilijk heb. Zo zie je hieronder een filmpje van de Utrecht Night Run. Daar stond dus een heerlijk orkest te spelen voor ons!

Wij hebben al genoten

En wij zullen nog wel even doorgaan! Ondertussen hebben we al een aantal wedstrijden samen achter de rug, mijn dinnetje en ik. Hieronder de lijst tot nu toe:

Maar voor 2018 hebben we ook al een aantal wedstrijden hardlopen in het verschiet. Ons voornemen is om elke maand een wedstrijdje te doen, tenzij we natuurlijk niks geschikts vinden 🙂

Wedstrijden hardlopenWedstrijden hardlopen

Mis niets!

Ben je benieuwd naar het vervolg van wedstrijden hardlopen of de wedstrijdverslagen zelf en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches