Heerlijk een rondje lopen

Je bent lekker bezig met je rondje hardlopen, kijkt naar de vogels, begroet andere hardlopers en telt de kilometers die je al gevroten hebt. Maar daar is opeens iets wat je tegenhoudt: een steek in je zij. Je weet niet meer hoe je normaal verder moet lopen en ademen kost je veel moeite. Wat nu?

Steek in je zij

Is het je milt?

De milt wordt vaak ervan beschuldigd de veroorzaker te zijn van jouw lijden. Velen denken dit omdat de pijn net onder de ribbenkast wordt gevoeld. Misschien is de milt verkrampt? Te veel schokken? Ten slotte krijg je steek in de zij als je sporten beoefend waarbij je veel springt of rent, die je veel adem kosten. Ik heb in ieder geval nog nooit steek in mijn zij gehad van een pure krachttraining (waarbij je hartslag laag blijft uiteraard). Maar nee, de milt is niet de oorzaak. Die moet je ergens anders zoeken en dat kunnen er zelfs meerdere zijn.

Dan toch iets anders?

Er is geen duidelijke verklaring waarom je steken in je zij krijgt. Wetenschappers zijn er nog niet over uit. Er zijn alleen vermoedens. Helaas.

Zo zou het aan je ademhaling kunnen liggen. Zoals al gezegd, hoe meer je buiten adem bent door de inspanning, des te groter de kans op een steek in je zij. Je core is niet sterk genoeg om een ‘ontspannen’ ademhaling te controleren. Je ademt onregelmatig, oppervlakkig en/of te hoog.

De beste remedie hiertegen is om je core te trainen. Dit komt niet alleen je ademhaling ten goede, maar ook je houding! Je lijf zal het je tot in hoge leeftijd in dank afnemen dat je je rompspieren traint en je niet als oudje krom gaat lopen. Een van de betere oefeningen hiervoor is de kettlebell swing.

Een tweede oplossing hiervoor is om jezelf door ademhalingsoefeningen aan te leren om in je buik te ademen. Ook tijdens de training zelf kan dit. Ik leg hierbij altijd mijn hand net half op, half onder mijn navel en adem naar mijn hand toe. Zorg ervoor dat je schouders ontspannen zijn, ontspan ook je nek en je borst. Tijdens het lopen doe ik dit ook. Drie tellen in (het liefst via je neus), vier tellen uit. Neem de tijd, ontspan. Niet alleen verlicht je hiermee een steek in de zij, het stelt je zenuwstelsel ook gerust en je kan je daarna weer focussen waarvoor je gekomen bent: lekker trainen!

De volgende keer misschien wat minder eten

Vaak wordt ook als oorzaak te veel eten voor de training gegeven. Je spijsverteringsstelsel komt in opstand, wanneer je na je lunch of diner gaat trainen. Het heeft alle energie nodig om die maaltijd te verteren en nu heb jij besloten het daarvan te weerhouden door even lekker ertegen aan te gaan. Ook al heb je dan geen last van de steek in je zij, het is sowieso niet verstandig om na een volle maaltijd een rondje hard te lopen. Je maag komt in opstand, je darmen straffen je en daar is ‘ie weer: de steek in je zij.

Wat kun je nog meer doen?

Naast het versterken van je core, ademhalingsoefeningen en 2 uur na je maaltijd pas te gaan rennen, kun je ook even een pauze inlassen als het toch al te laat is. Loop rustiger, wandel, geef je lichaam de ruimte om weer bij te komen. Pijn tijdens de training is altijd een teken dat je te hard bent gegaan en even een stap terug moet doen.

Zorg ook voor een goede warming up en ga niet gelijk tekeer. Je geeft je lijf daarmee namelijk een opdonder. Geen wonder dat het je betaalt zet, als je de warming up hebt overgeslagen. Volgens de trainingsleer bestaat een goede warming up uit 5-10 minuten rustig inlopen of dynamische oefeningen, zoals hakken-billen te doen, gevolgd door stretchen of je gewrichten losgooien (denk bijvoorbeeld aan een molen met je armen te draaien) en daarna de specifieke warming up waarbij je je hartslag even lekker oppompt, bijvoorbeeld door sprintjes te trekken of op een krat te springen. Trek hier zo’n 15 minuten voor uit en je kunt er helemaal tegenaan!

Ik zeg, (bijna) nooit meer steken in je zij!

Bronnen: Medicine & Science in Sports & ExerciseGezondheidsnet; Men’s Health; Elementaire trainingsleer en trainingsmethoden van Tjaart Kloosterboer

Steek in je zij

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.
Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Opzoek naar kettlebells voor je coretraining?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Polar M400
Hardlopen

Polar M400

Mijn review Mijn ex is de schuldige! Hij heeft mij op mijn 21e overgehaald om kokkend en naar adem snakkend

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform