Sporten met bekkenklachten kan best eng aanvoelen. Je hebt pijn aan je onderrug, bekkenrand (daar waar je lovehandles zitten), schaambeen en misschien moet je na elk sprongetje naar de wc. Super irritant en soms zelfs gênant als er geen wc in de buurt is en je moet knijpen om het niet te laten lopen. Maar je wilt wat, toch? Daarom lees je dit artikel! En hier ga ik je tips geven welke sporten het beste zijn bij bekkenklachten.

Waarom heb ik bekkenklachten?

Laat ik gelijk met het slechte nieuws beginnen. Als je bekkenklachten hebt en je gaat lukraak een rondje hardlopen zonder degelijke begeleiding omdat je zelf niet weet wat je aan het doen bent, dan kun je je bekkenklachten juist verergeren. Waarom heb ik het over bekkenklachten en niet bekkeninstabiliteit – zoals in de volksmond genoemd? Omdat ik hiermee alle klachten rondom je bekken wil dekken. De meest voorkomende klachten zijn pijn en incontinentie, vooral nadat je negen maanden een kleine mormel hebt gedragen en je ervan bent of gaat bevallen. Wanneer je er niets aan doet, kun je deze klachten overigens ook nog hebben als je mormel ondertussen al 20 jaar oud is.

Er gebeuren namelijk twee dingen tijdens deze negen maanden:

  • Je bekkenbodemspieren moeten steeds meer gewicht opvangen tijdens al je dagelijkse bezigheden tijdens de zwangerschap. Want je komt natuurlijk aan doordat het kind groeit, de placenta en het vruchtwater toenemen, je zelf wat voorraad aan spekjes kweekt en al het vocht dat je vooral in de laatste twee trimester vast begint te houden. Hoe dat precies in zijn werk gaat, vertel ik he graag in dit artikel: 

De bekkenbodemspieren van de vrouw – wat gebeurt er bij een zwangerschap

  • Je lichaam produceert een hormoon dat je botten en spieren verzacht om je voor te bereiden op de bevalling. Dit hormoon heet relaxine. Hiermee verslappen dus je bekkenbodemspieren nog meer en komt er nog meer druk te liggen op deze regio. Daarnaast kan het gebeuren dat je bekken breder wordt doordat het hormoon je botten verzacht zodat het mormel door je bekken past bij de bevalling. Nu weet je dus, naast nog een aantal factoren die ik graag in een ander artikel wil gaan behandelen, waarom je zo’n pijn ervaart aan je bekkengebied.

sporten tijdens zwangerschap

Sporten met bekkenklachten – geef het tijd en liefde

Waarschijnlijk ken je de uitspraak: hoe meer je traint des te sterker je wordt. Maar als je last hebt van bekkenklachten, dan is er een dilemma dat je uitdaagt om goed naar je lijf te luisteren. Ontlasten of trainen? Laten we veronderstellen dat je ondertussen bevallen bent en graag weer wat aan je fitheid wilt doen. Medici geven nieuwe moeders ongeveer 6 weken om ‘weer normaal te kunnen functioneren na de bevalling’. Dit is natuurlijk de grootste onzin! Iedereen is anders en het maakt wel degelijk uit of je met een vacuümpomp bent leeggezogen of met één niesje je kind hebt uitgepoept. Daarnaast speelt mee hoe fit je voor de zwangerschap was, hoe goed je je training tijdens de zwangerschap hebt (kunnen) onderhouden en wat je wellicht nog meer voor zwangerschapsgerelateerde klachten hebt ‘opgelopen’. In de praktijk mag je uitgaan van een heel jaar aan hersteltijd van een zwangerschap. Dit betekent dus dat je je bekkenbodem ook de tijd en liefde mag geven om te herstellen! Dus ontlast ze in het begin en ga de training voor je bekken rustig aan opbouwen. Je hebt een wonder verricht, vrouw! Vraag niet te veel van jezelf door een beeld na te jagen dat je op Social Media ziet! Zou je je beste vriendin ook na 6 weken weer de hardloopbaan opjagen, terwijl ze huilt van de pijn in haar onderlijf? Ik dacht het niet. Verwacht het dus ook niet van jezelf en geef jezelf de tijd om te herstellen.

Hoe ga ik proper herstellen van mijn bekkenklachten om weer volop te kunnen sporten?

Als het goed is, heb je uit bovenstaande al kunnen concluderen dat alle meesterwerken tijd en geduld nodig hebben. Zo is het ook met je bekken. Wanneer je geen last hebt van een prolaps of op het punt staat deze te krijgen, kun je langzaam beginnen met kegeloefeningen om zo je bekkenbodemspieren weer te trainen. Een bezoek aan een bekkenbodemfysiotherapeut is dikwijls aan te raden. Dit in combinatie met een trainer die weet waar die het over heeft (Hooooi, hier ben ik 😉 ), zal wonderen voor je doen. Je mag je bekkenbodemspieren weer leren hoe zij zonder de zware last van een kind in je buik, aan kunnen spannen en ontspannen.

Wat is een prolaps?

Een prolaps ontstaat overigens als je bekkenbodemspieren dusdanig overbelast en daardoor verzwakt zijn dat ze je organen niet meer kunnen houden en bijvoorbeeld je blaas en/of baarmoeder door je spieren heen floepen. Dit voelt aan alsof je een balletje in je vagina hebt. Naar de wc gaan, niezen, lachen, rennen en vrijen kunnen hierdoor zeer pijnlijk worden. Door goede bekkenbodemoefeningen en eventueel een operatie kun je dit weer herstellen, maar de weg is lang en voor sommige vrouwen is het zelfs onmogelijk om hiervan helemaal te herstellen. Ik raad je in dat geval te allen tijde aan om met een specialist contact op te nemen, zodat jij weer volop van het leven kunt genieten. Schaam je niet! Die professionals hebben niet voor niets hun beroep gekozen en weten je als geen ander gerust te stellen en te helpen!! Je bent het waard!

Sporten met bekkenklachten na zwangerschap – welke sporten zijn het beste

En daar is die dan: Sporten met bekkenklachten na zwangerschap – welke sporten zijn het beste?

Ben je nog een sportnewbie of heb je voor en tijdens je zwangerschap lichte sporten beoefend zoals yoga of wandelen, dan is het gezien de druk die heftige sporten op je bekkenbodem kunnen uitoefenen dus aan te raden dat je na de bevalling weer begint met die rustige sporten. Wat ik bedoel met rustig, is dat deze geen grote impact hebben op de zwaartekracht en je niet hoeft te springen of dat je geen grote klappen hoeft op te vangen zoals met hardlopen. Hoe meer je bij een zwakke bekkenbodem hupst, des te meer last je kunt krijgen door de schokken die je erop uitoefent.

De beste sporten om mee te beginnen zijn dus:

  • Gecontroleerde krachttraining. Dus training waar je je adem niet hoeft in te houden van de inspanning. Ook hier kom ik heel graag op terug in een ander artikel (zo leuk, al die aankondigingen!). Het beste bij een kundige Personal Trainer die met je situatie weet om te gaan (hey hallo, daar ben ik weer 😊)
  • Wandelen – kan je ook gelijk je snoepje aan de wereld laten zien.
  • Zwemmen – babyzwemmen? 😊
  • Yoga is bijzonder goed voor je bekkenbodemspieren, omdat de traditionele yoga zich focust op ademhaling en het aan- en ontspannen van je bekkenbodemspieren.
  • Een rondje rustig fietsen. Hiermee mag je rekening houden dat je geen extra pijn van het zadel krijgt.

Vermijd deze sporten voorlopig nog als je nog last hebt:

  • Alle contactvechtsporten.
  • Hardlopen
  • Alles waarbij je MOET springen. Ik heb veel klanten in mijn bootcamps waarvan ik hun geschiedenis ken. Als er springoefeningen zijn, mogen zij van mij gerust een tandje lager bewegen. Maar let erop dat je je trainer met dat soort sporten op de hoogte brengt en dat hij of zij in ieder geval begrip opbrengt. Mocht je een meneer of mevrouw Trillseargent voor je hebben die schijt aan je heeft, dump hem of haar dan zo snel mogelijk (sorry dat ik zo direct ben, maar soms is het nodig voor je eigen bestwil 😉)

Sporten met bekkenklachten na zwangerschap – welke sporten zijn het beste

Conclusie: sporten met bekkenklachten na zwangerschap – welke sporten zijn het beste?

Als het op je bekkenbodem aankomt, mag je geduld en liefde opbrengen. Zolang je nog herstellende bent, kun je het beste alle sporten met grote impact vermijden. Dus niet springen of hard landen. Daarnaast is het aan te raden om een goede bekkenbodemfysio te zoeken en een trainer in de arm te nemen die je hierbij kan helpen.

Mocht je een keer met mij wille sparren, schroom dan niet om mij een bericht te sturen. Je kunt mij mailen op maria@luma-gym.nl . Als je je verhaal met anderen wilt delen om hen moed in te spreken, laat dan vooral je reactie hieronder achter! Ik wil graag dit soort onderwerpen uit de taboezone halen! Iedere vrouw is een kanjer en we mogen elkaar best wat vaker vieren!

afbeelding

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is: Bekkenbodemdossier uitgelegd. Wat gebeurt er aan de binnenkant?

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches