Wanneer je erop let, word je op allerlei manieren doodgegooid met mensen die zo goed bezig zijn met hun lunch prepping. Instagram staat vol van de foto’s met daarop een hele week aan bakjes en drankjes. Op Pinterest en Facebook kun je veel inspiratie opdoen en heel wat recepten vinden. Door alle informatie heb jij waarschijnlijk geen idee waar je moet beginnen. Maar niet getreurd, wij zijn er voor je! In dit artikel geef ik je een stappenplan en inspirerende ideeën wat je allemaal in je lunchbox kunt doen om je dag door te komen.

Lunch prepping heeft zo zijn voordelen

Ik ben hiermee in 2017 begonnen. Omdat ik vier dagen op kantoor zat, heb ik altijd twee dagen in de week waarop ik alles voorbereid. 

Al zie ik er soms op zondag tegenop om weer een uur in de keuken te staan, ik ben wel voor een aantal dagen klaar! Ik hoef mij geen zorgen te maken over mijn brood dat ik ’s ochtends vroeg met een slaperige kop nog moet smeren. Ochtenden waren nog nooit zo relaxed! Uiteraard moet je vervolgens niet vergeten om je lunch ook daadwerkelijk mee te nemen 😉

Lunch prepping

Je kunt zo creatief zijn als jij maar wilt! Variatie is key. Heb je er zin in en de tijd voor, dan kun je zelfs gezonde muffins maken of een stuk boeren taart meenemen. Daarnaast bespaar je door het voorbereidende werk geld. Wanneer je je lunchprep goed plant, kun je de producten die je hebt gekocht gelijk opmaken. Hierdoor hoef je niets weg te gooien.

Voorbereidend werk

Lunchboxen

Het eerste wat ik aanschafte waren handige boxen waar je je lunch in kunt opbergen. Je zult waarschijnlijk begrijpen dat je de hele dag door moet komen, dus een tussendoortje moet er ook gewoon in! Kijk bijvoorbeeld hier eens voor een mooie lunchtrommel. Ik zelf ben fan geworden van Lunchbots. Lunchbots zijn van RVS gemaakt en lekken geen chemische stoffen. Ze zijn goed voor het milieu, zien er goed uit, zijn makkelijk schoon te houden en ze zijn bijna lekdicht. Heb je echter een tonijnsalade met olie, dan kun je het beter goed kijken naar het soort lunchbox om ervan zeker te zijn dat de inhoud niet in je tas belandt.

Als je nog op zoek bent naar lunchboxen, dan zou ik je de volgende aanraden. Klik op deze link en zoek de mooiste uit!

afbeelding

Glazen potten

Wil je ook je overnight oatmeal of yoghurtje meenemen, dan kun je ook op deze site je slaatje slaan. Je kunt ook ervoor kiezen om glazen potten te verzamelen van groente of jampotjes. Wanneer je zin hebt om een smoothie of eiwitshake mee te nemen, heb je uiteraard ook bekertjes, bidons of lekdichte bakjes nodig om ze in op te bergen en vers te houden. Neem bijvoorbeeld een van deze shakebekers.

Kookspullen

Natuurlijk heb je ook spullen nodig om je voedsel in te bereiden. Ik maak vaak gebruik van mijn bakoven, bakspullen, zoals een muffinvorm, ovenschalen of ovenvaste pannen, kookgerei (scherpe messen!), mijn blender en een mixer.

Plannen, plannen, plannen!

Lunch prepping

Een succesvolle lunch prepping begint met een goede planning. De eerste keren zul je hier meer tijd aan kwijt zijn, dan het koken en eten zelf. Je gaat tenslotte een aantal dagen van tevoren je lunch klaar maken. Ga het beste op een vast tijdstip zitten om je planning te maken. Vrijdagavond of zaterdagochtend voordat je de winkel inrent, zijn bijvoorbeeld ideale tijdstippen. Zorg ervoor dat je een uitgewogen lunch samenstelt. Het liefst neem ik salade mee. Hieronder heb ik een tabel gemaakt met wat er in de salade zou kunnen zitten om hem lekker te maken:

Lunch prepping

Bovenstaande tabel is natuurlijk maar een kleine greep uit de dingen die je in een salade kunt doen.

Zoek de ingrediënten die jij lekker vindt en die je bij elkaar vindt passen bij elkaar. Zorg er ook voor dat je maagje gevuld is en dat er voldoende voedingsstoffen inzitten om het een paar uur vol te kunnen houden. Kijk vervolgens in je koelkast wat je nog hebt. Vul je boodschappenlijst aan en ga vervolgens kijken wat je nog meer aan snacks mee wilt nemen.

Snacktijd

Om je bloedsuikerspiegel achter jouw bureau op peil te houden, kun je gerust gezonde snacks meenemen. Heb je een lunchbox met indeling zoals een Lunchbots, maak dan per vakje iets anders. Denk niet te moeilijk maar ook niet te groot. Kies voor twee extra snacks (tweede ontbijt en ’s middags voor bij de koffie?) naast je lunch. Niet meer! Het is niet goed voor je lichaam om de hele dag door te blijven eten.

Ik zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat ik iets bij me heb, wat ik écht lekker vind, maar wat toch gezond is. Bijvoorbeeld mijn favoriete blauwe bessen muffins.

Je kunt ook crackers meenemen met daartussen pindakaas of humus. Of je smeert de pindakaas tussen plakjes banaan. Een hardgekookt eitje, noten, pannenkoeken, alle soorten fruit, radijsjes, tomaatjes, snoepwortels… Je kunt het zo gek niet bedenken…! Uit de afbeeldingen in dit artikel kun je al een aantal inspiratiefoto’s zien van lunchpreps.

Concreet:

Zaterdagochtend was het weer mijn tijd om de boodschappenlijst in elkaar te zetten voor mijn lunchvoorbereidingen. Ik had al iets met spek in mijn hoofd. Mijn lunch bestond dus (drie dagen) uit:

  • spekjes;
  • rucola;
  • snoeptomaatjes;
  • witte quinoa
  • dressing: citroen en olijfolie;
  • apart daarnaast: een handje vol studentenvoer (notenmix met gedroogd fruit).

Mijn snacks waren:

  • een hardgekookt eitje;
  • een smoothie van komkommer, appel en avocado;
  • een appeltje;
  • radijsjes.

Boodschappen zijn binnen en dan?

Heb je net zo een kleine keuken als ik, dan moet je je lunch prepping ook gewoon indelen. Wat ga ik eerst doen? Wat als laatste? Wat moet afkoelen? Wat moet ik snijden?

Ik zorg er altijd voor dat ik alles, wat gekookt en gebakken moet worden als eerste doe. Een eitje kookt zich vanzelf en bij rijst hoef je ook niet per se te blijven wachten (en niets te doen) tot het klaar is. Ondertussen kun je in die 10 minuten ook alvast je tomaten snijden. Ook als het gaar is, kun je het weer op het fornuis (vlam uit 😉 ) zetten om het af te laten koelen. Het staat echt niet in de weg daar. Ga je muffins maken? Dan ga je als eerste het deeg bereiden en de oven op laten warmen. Heb je de muffinvormen eenmaal gevuld en zitten ze in de oven, hoef je hier een half uur niet meer naar te kijken en kun je verder met iets anders.

Laat het afkoelen

Houd er rekening mee dat alles wat je moet koken, ook af moet koelen. Anders is je koelkast niet zo blij.

Wanneer ik mijn salade bereid, doe ik de ingrediënten achter elkaar in de lunchboxen. Hiervoor plaats ik de boxen allemaal op mijn aanrecht, zodat ik niets vergeet. Dus heb je een zakje rucola, doe je deze in elk bakje tot de zak leeg is en je hem kan weggooien. Daarna snijd je de tomaatjes klein, doe je in elk bakje een handjevol en ruim je de resterende tomaten op, zodra elk bakje zijn tomaatjes heeft gehad. Je snapt het principe hopelijk wel 😉

Deel het in!

Heb je een lunchbox met indeling, houd er dan ook rekening mee dat de vakjes zelf niet lekdicht zijn. Heb je in het grote vakje een natte salade en in de kleinere bijvoorbeeld noten, dan kun je de noten het beste afschermen door bijvoorbeeld een stukje bakpapier. Ik gebruik hiervoor silicone hartjes vormen. Eigenlijk zijn het muffinvormen, maar ze zien er zo schattig uit (ja, ik ben een meisje 😀 ) en het is precies de juiste hoeveelheid.

Lunch prepping

Heb je de draai te pakken, kun je je dus nog meer uitleven door je lunch ook nog eens aan te kleden. Het oog wil tenslotte ook wat!! Mooie kleuren bij elkaar, de vormpjes waar ik het net over had, een sierlijk gevouwen bakpapiertje, een komkommerrolletje van spek en kruidenkaas…. Je hebt al zin in je lunch terwijl je het nog maakt!

Heb je nog vragen of opmerkingen, schroom niet om contact op te nemen.

Eet smakelijk! 

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform