Krachttraining voor hardlopers - Luna Maria

Ben je een échte hardloper, dan zul je niet vaak aan ijzer trekken. Maar krachttraining is voor iedereen goed en vooral voor hardlopers, die hun core en beenspieren hard nodig hebben om vooruit te komen. Waarschijnlijk is je eerste vraag: ‘Hoe ga ik dat bij 3 keer hardlopen ook nog integreren? Denk je echt dat ik niks anders te doen heb?’ Nou, daar ga ik het ook over hebben! Vooral als je net begonnen bent met hardlopen, raad ik je aan deze training te integreren in je hardloopschema!

Welke spieren kun je als hardloper het beste trainen?

De allerbelangrijkste zijn je buik- en rugspieren met als uitloper je billen, ook wel je core genoemd. Je moet, als je bijvoorbeeld een duurloop hebt ingepland, de hele sessie je bovenlijf rechtop kunnen houden en niet inzakken. Want inzakken, betekent ook minder lucht. Minder lucht, dus minder zuurstof, betekent dat je spieren niet genoeg aanvoer krijgen en hierdoor sneller vermoeid raken. Je duurloop kun je gemakkelijker volhouden als je een sterke core hebt.

Daarnaast heb je uiteraard je benen nodig om te kunnen lopen. Wil je meer uit je intervallen en tempolopen halen of nog extra aanzetten tijdens de laatste 100 meter naar de finish, dan kunnen je sterke beenspieren super goed helpen. Hierover heb ik al eerder een artikel geschreven:

Sterkere benen door deze 3 oefeningen

Op welke manieren kun je krachttraining doen?

Je kunt op verschillende manieren trainen. Heb je geen zin in een bedompte sportschool, dan kun je thuis aan de slag met oefeningen, of buiten. Download hier mijn e-book, als je zo’n buiten-thuisworkout wilt gaan doen. Laat je e-mailadres achter en krijg hem in je mailbox gestuurd!

krachttraining voor thuis

In dit boek geef ik je de belangrijkste oefeningen die je als hardloper kunt gebruiken om sterker te worden. Wees niet bang, je zult niet groot worden en daardoor snelheid verliezen! Je wordt er juist sneller van! Naast die oefeningen heb ik gelijk een workout voor je gemaakt die je met gemak overal kunt doen. Laat je mailadres achter en download hem!

afbeelding

Doe een functionele sport

Heb je het thuis gezien of heb je geen motivatie om er alleen mee aan de slag te gaan, dan kan ik je van harte aanraden om eens langs te komen in een bootcamples.

Bootcamp Leerdam

Een andere mogelijkheid is om naar de sportschool te gaan en je een schema aan te laten meten. Met gewichten kun je net wat meer en kom je ook net wat verder dan met je eigen lichaamsgewicht. Onderschat echter bodyweightoefeningen niet 😉 Ze kunnen ervoor zorgen dat je tong op de grond hangt!

Hoe integreer ik zo’n krachttraining in mijn reguliere trainingsschema?

Je kunt ervoor kiezen om na je hardloopsessie een sessie te doen, voordat je aan je rekoefeningen begint. Ben je net een half uur wezen intervallen, dan kun je er qua tijd voor kiezen om nog een half uur je benen, billen en core te trainen. Maak er bijvoorbeeld een circuit van, waarbij je vier oefeningen kiest die je elk 1 minuut volhoudt. Houd tussen de oefeningen een halve minuut rust. Je kunt dit zoveel ronde volhouden als je wilt.

Heb je echter alle tijd, motivatie en het geld over voor een sportschoolabonnement, dan raad ik je aan om écht aan ijzer te gaan trekken. Met gewichten kun je net een stapje verder komen, als het om krachttraining gaat. Vraag aan je instructeur om een aangepast schema of mail mij, dan wil ik graag met je meekijken!

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is: Looptechnieken. Dit zal het laatste artikel in de reeks worden, met als finisher een lekker schemaatje voor de beginnende en gevorderde hardloper! Mis hem niet!

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Steek in je zij
Anatomie

Steek in je zij

Heerlijk een rondje lopen Je bent lekker bezig met je rondje hardlopen, kijkt naar de vogels, begroet andere hardlopers en

Lees verder »
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches