Je bent zwanger! Soms twijfel ik of ik ‘Hoera!’ mag schreeuwen of dat het wel gewild is. Voor mij soms een beladen onderwerp omdat ik weet dat niet elke zwangerschap welkom is. Wanneer je bewust zwanger bent, wil ik je graag feliciteren! Met de zwangerschap komen natuurlijk ook lichamelijke ongemakken. Want laten we eerlijk zijn. Een klein wonder in de wereld zetten is voor ons vrouwen zowel een zegen als ook een vloek. Maar hoe zit dat met de lichamelijke klachten van en na de zwangerschap? Laten we een aantal taboe’s doorbreken en er open over praten.

De lichamelijke klachten van een zwangerschap

Er zijn tientallen klachten die je van je zwangerschap kunt hebben.

Vermoeidheid

De eerste waar bijna iedere zwangere last van heeft is vermoeidheid. Je lichaam probeert namelijk de vrucht als eerste uit je lichaam te krijgen, omdat het er niet hoort. Daarom is de kans dat je een miskraam krijgt ook groter dan een gezonde baby (laat ik de duivel niet verzoeken en je een gezond kind wensen 😉 ). Is je lichaam klaar met het bestrijden en ziet het je kleine mormel als neutraal, dan gaat alle energie naar de ontwikkeling van je kind. Het moet gebouwd en gegroeid worden. Push jezelf in deze tijd niet tot het limiet maar neem de dag zoals die komt. Dutje nodig? Gewoon doen!

Misselijkheid

Deze komt voornamelijk doordat, zoals eerder gezegd, je lichaam je kind als een kwaadaardige binnendringer ziet. Je immuunsysteem wil het graag uit je lijf hebben. Denk maar aan de buikgriep of als je iets hebt gegeten dat niet meer goed was. Dan wil je lichaam ook door een radicale spoeling je lichaam zuiveren. Gelukkig gaat dat voor de meesten na de 12e week weer over en is deze lichamelijke klacht van je zwangerschap passé.

lichamelijke klachten van de zwangerschap

Stemmingswisselingen

Je hormonen slaan je dood tijdens de zwangerschap. Een van de redenen waarom je überhaupt deze lichamelijke klachten van de zwangerschap ervaart. Dit is de reden waarom je het ene moment alles van woede door de kamer wilt gooien en de andere keer van de hele wereld houdt. Ben je echter de gehele tijd down en bedroefd, is het zaak om contact met je huisarts op te nemen. Het zou kunnen zijn dat je last hebt van een prenatale depressie. Wanneer je deze niet op tijd laat behandelen is de kans op een postnatale depressie met 90% aanwezig. Schaam je niet en zoek hulp!

Brandend maagzuur

Lekker hoor, al die zure boertjes. Naast je hormonen die je verteringsstelsel lekker in de war gooien, waardoor je naast brandend maagzuur ook last van je ontlasting kunt krijgen, speelt de daadwerkelijke verandering van je lichaam tijdens de zwangerschap hierin een rol. Als je buik gaat groeien, komen namelijk je ribben met 7 cm omhoog en worden een soort helling. Door deze verschuiving heeft je maagklep moeite met sluiten en kan er dus maagzuur omhoog komen.

Bandenpijn

Je baarmoeder zit met banden op haar plek. Natuurlijk moeten deze banden harder werken zodra je baarmoeder groeit. Beweeg je onverwachts een verkeerde richting op voor je lichaam, kan het zijn dat je pijn in je liezen of onderbuik krijgen. Deze pijn is niet levensgevaarlijk. Rustig aan doen en war houden, helpen al veel.

Bekken- en rugpijn

In navolging op bandenpijn krijg je ook last van je bekken en rug. Dit heeft meerdere oorzaken. In een eerder artikel over het bekken van een zwangere vrouw heb ik al geschreven hoe al je organen in je bekken rusten. Doordat het gewicht in je buik toeneemt tijdens de zwangerschap, drukt het op je bekkenbodemspieren die op hun beurt overbelast kunnen worden. De tweede reden voor deze klacht tijdens zwangerschap is het hormoon relaxine dat tijdens de zwangerschap wordt aangemaakt om je spieren en botten zachter te maken. Je heupbotten verschuiven daadwerkelijk zodat je kind er later tijdens bevalling door past. Een derde reden voor de pijn in je rug is je houding die zich veranderd tijdens je zwangerschap. Je zwaartepunt komt namelijk aan de voorkant te liggen door je groeiende buik en borsten. Daardoor kan het zijn dat je schouders helemaal naar voren hangen. Oefeningen om je houding te verbeteren en sterker te houden kunnen je helpen om deze pijn te voorkomen of beter te maken. Met de pijn in je rug kan ik je dus perfect helpen! Kijk eens op mijn aanbod voor Personal Training en neem contact met me op! Mocht je al bevallen zijn en nog pijn in je bekkenbodemspieren ervaren, neem dan ook gewoon met mij contact op. Je kunt ook alvast deze Kegeloefening gaan doen om je bekkenbodemspieren sterker te maken.

afbeelding

Volgende week heb ik nog 3 makkelijke oefeningen voor je die je kunt doen om je bekkenbodemspieren te versterken.

En nog meer klachten lichamelijke klachten van de zwangerschap

Er zijn nog een aantal klachten waar niet iedereen over praat. Deze wil ik graag in aparte artikelen behandelen. Zo heb ik al geschreven over de bekkenbodemspieren van een vrouw tijdens de zwangerschap en wat er dus na de zwangerschap van overblijft. Het ergste dat voor je bekkenbodemspieren kan gebeuren is een prolaps.

Verder kun je last krijgen van Diastase rectie – het gat dat ontstaat tussen je buikspieren, het Carpale Tunnelsyndroom en je ademhaling. Incontinentie is geen onbekende voor vrouwen. Daarbij heb je niet alleen de druppels in je onderbroek, maar ook aandrangincontinentie, urine-incontinentie en fecale incontinentie (je kunt je poep dus niet meer ophouden).

Taboes zijn passé

Allemaal schaamonderwerpen waarvoor ik het onzin vind om je over te schamen. Ik wil deze onderwerpen bespreekbaar maken. Natuurlijk hoef je niet gelijk een foto en je verhaal op Facebook te zetten (als je dat echter wilt, houd ik je niet tegen 😊). Maar je mag het in ieder geval bespreekbaar maken met je partner en met je (personal) trainer. Want een goede personal trainer is bijgeschoold en weet hoe die je kan helpen!

Ben je trouwens geïnteresseerd in Personal Training van mij, dan nodig ik je uit om eens een kijkje te nemen op de volgende site:

Personal Training aan huis

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is: Bekkenbodem – ontlasten of belasten? De beste (kegel)oefeningen om weer in vorm te komen

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform