Motivatie zorgt ervoor dat je begint. Gewoonte zorgt ervoor dat je blijft gaan.

De eerste stappen

De pijnlijke waarheid

Laten we eerlijk zijn. Vaak krijgen we een aanval van fanatiek sporten vlak voor de zomer of op 1 januari. De sportscholen en verenigingen maken hier gretig gebruik van: 3 maanden sporten voor een spotprijs en daarna zit je er nog een jaar aan vast. Ik snap het wel. Iedereen wil in zijn slaap geld verdienen; sportscholen leven van de eeuwige sponsoren die het maar niet naar de balie redden om zich uit te schrijven. Want ja, dan moet jij opeens aan de baliemedewerker uitleggen waarom je ’s avonds na een dag werken liever op de bank bingewatcht dan op de loopband staat. Wat een gedoe!

Zo’n fase van ongeremdheid begint dan ook met uitspraken als: ‘Ik ga vijf keer per week lekker sporten.’ Of: ‘Vanaf nu ga ik niet meer snoepen en elke dag een half uur zweten.’ Maar zodra je na de eerste keer niet meer kunt lopen van de spierpijn, de fitnessinstructeur jou je schema heeft overhandigd en je daarna niet meer met de kont wordt aangekeken, heb jij het wel gezien. Daar gaan elke maand € 40,- voor niets doen. Maar je kunt met de volgende tips van sporten een gewoonte maken.

Babystapjes in plaats van sprongen (waarbij je kans hebt om op je b*k te gaan)

Oftewel wie het kleine niet eert… en meer van dat soort waarheden. Er is een belangrijke les die je bij veranderingen in je dagelijkse routine in acht moet nemen: zorg ervoor dat het nieuwe gedrag ook routine wordt. Om van sporten een gewoonte te kunnen maken heb je wel een aantal randvoorwaarden nodig:
babystapjes

nummer 1 om van sporten een gewoonte te maken: zorg ervoor dat je er zin in hebt

Zonder zin en vooral plezier zal het een verplichting worden en heb je altijd genoeg smoesjes om niet te gaan. Je zult ook niet elke week naar die chagrijnige tante gaan, maar alleen als het écht moet. Wie zegt er überhaupt dat je zoals de meesten naar een sportschool moet gaan? Heb je weleens andere sporten geprobeerd? Je kunt tennissen, hardlopen, duiken, fietsen, moutainbiken, krachtsporten, hockeyen, zwemmen, bootcampen, volleyballen. Zal ik nog even doorgaan? Jij moet er plezier in hebben en je moet kunnen uitkijken naar de volgende les of training!

nummer 2: opzoek naar gelijkgezinden

Als je moeite hebt om de eerste drempel te overwinnen is mijn tip hier: zoek jouw motivator op in je vriendenkring, bij collega’s en/of familie. Wie kan jou meetrekken? Wie wil jou meetrekken en waar voel jij je op je gemak bij? Vooral het laatste. Mocht je een keer in een Zumbales verdwaald raken, terwijl je bekend staat om je twee linkerbenen, wil je niet eeuwig uitgelachen worden door je vriend of vriendin. Dat je je op je gemak moet voelen, werkt ook de minder plezierige kant op: mocht je toch weer een smoes willen verzinnen moet je tegen elkaar kunnen zeggen waar dit op slaat. Jullie zijn elkaars stok achter de deur de eerste periode van gewenning om van sporten een gewoonte te maken.

nummer 3: nog meer stokken achter die deuren

Wil je van sporten een gewoonte maken, dan kun je die stokken zoeken in een groep waarbij je sport. Heb je gekozen voor een teamsport, dan is het ronduit aso als je ze laat hangen. De groep zal je hierop aanspreken. Maar, wanneer je in de groep opgenomen bent, zul je vaak de beste tijd van je leven hebben. Tenslotte is er niet voor niets een derde helft… Dit kan uitgroeien tot hechte vriendschappen die een leven lang aanhouden. Dan vraag je je toch af waarom je niet eerder was begonnen.

Sport je niet een team? Bijvoorbeeld in een wisselende groep, zoals groepslessen of in je eentje? Dan kun je die stok zoeken bij de instructeur. Een goede instructeur laat je niet alleen zweten, maar is ook geïnteresseerd in je. Hij of zij zou moeten weten wat je bezighoudt, wat je mindere kanten zijn en je pluspunten. Hij zit je achter de vodden aan wanneer je al een tijdje niet bent geweest en zal zijn best doen jou te motiveren.

Heb je zo’n instructeur nodig? Kom dan een keer mee bootcampen in Leerdam

Bootcamp Leerdam

nummer 4: die babystapjes

De gedachte ‘Alles of niets’ moet je echt uit je hoofd zetten. Wanneer je net aan het ontdekken bent, kun je beter één of twee keer per week een plekje voor je beweging reserveren, dan alle dagen. Zorg er het liefst voor dat het een vast moment in de week is. Je lijf moet wennen aan de uitdaging die je hem geeft. Hij moet ervan herstellen en zich aanpassen voor de volgende keer. Regelmatig sporten en voldoende hersteltijd brengen ook betere resultaten en zo boek je vooruitgang! Wanneer je excessief sport, maak je ook stresshormonen aan die je weer laten aankomen. Je zult snel uitgeput raken, waardoor je ook nog eens overtraind raakt en al helemaal geen resultaten meer boekt. Dat is jammer van je tijd en geld. Want eenmaal uitgeblust op de bank, maakt dat je er weer moeilijker vanaf komt.

nummer 5: goede begeleiding

Last, but not least, de laatste tip om van sporten een gewoonte te maken. Deugdelijke begeleiding is belangrijk. Vooral als je een sport probeert die je nog niet eerder hebt beoefend. Je moet eerst de technieken onder de knie krijgen, voordat je er vol voor gaat. Wanneer je het andersom doet, liggen blessures op de loer en beland je weer op de bank. Zoek die trainer die jij vertrouwt en waarbij je het gevoel hebt dat hij weet waar die het over heeft. Laat een deugdelijk plan voor je maken en je voorlichten over wat er gaat komen. Vergeet ook zeker niet om aan te geven wat je zwakke punten zijn (slechte rug, knieën, astma?), want hij kan je helpen hier sterker in te worden.

Er zijn uiteraard nog talloze andere tips en trucs. Ik beloof dat dit niet de laatste blog over dit onderwerp is. Maar eerst ben ik benieuwd naar jou! Vertel me wat jou gemotiveerd houdt! Laten we van elkaar leren!

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer tips om je leven een positieve twist te kunnen geven en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Opzoek naar die stok achter de deur? Kom dan meedoen!

Bootcamp Leerdam

Hoe maak je van sporten een gewoonte P

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform