De wekker gaat, je hebt nog tien minuten om te snoozen, dus dat zal je. Je springt uit je bed en haast je naar je klerenkast. Gauw een koffie voor onderweg maken, een boterham in je mond stoppen en je tanden poetsen. De rest van de boterham eet je wel in de auto op weg naar je werk. Achteraan aansluiten in de file, jezelf verdommen dat je hebt gesnoozd en net op tijd op je werk aankomen. Gauw nog een koffie meenemen naar je plek en je storten op je werk waar de volgende deadline alweer op je zit te wachten. Ondertussen vul je de lege minuten met kletsen, op je mobiel kijken of op internet surfen. Als je ’s avonds thuis komt, ben je helemaal op. Je moet echter nog sporten, koken, eten en met de kinderen spelen. Poeh! Wat een gestress… Omgaan met stress kan een uitdaging worden. Daarom heb ik hier 11 tips voor je!

Omgaan met stress – gewoon ontstressen!

Stress is niet per se slecht. Je kunt het nog zo druk hebben, je overleeft en gaat gewoon door. Het wordt pas funest als het in je hoofd gaat zitten. Zodra je denkt: “Goh! Ik heb geen tijd voor mezelf! Ik wil vakantie, verdwijnen, ik verzuip…!” wordt het stress. Zolang je denkt dat het goed gaat, heb je vaak nergens last van.

Heb je het punt bereikt dat je je overweldigd voelt, dan is het zaak om deze situatie om te keren. Die gedachten gaan niet zomaar meer weg, dus laat ze voor wat ze zijn. Observeer alleen, maar doe er vooral niets mee. Want zodra je je aandacht erop vestigt, wordt het alleen maar erger. Je kunt aan niets anders meer denken en hebt voor jezelf een vicieuze cirkel gecreëerd – op dit moment kun je niet meer omgaan met de stress. In plaats van je gedachten te willen manipuleren, kun je beter eerst je gedrag veranderen. Hieronder heb ik 11 tips die je kunnen helpen met het omgaan met stress en zo je gedachten weer op een rij te zetten. Ik zal deze tips uitgebreider uitleggen in filmpjes en artikelen en deze doorlinken als je er meer over wilt weten. Laten we beginnen!

1. Plan je week op vrijdagavond

Goede voornemens

Als je het gevoel hebt dat elke minuut van je agenda ingepland is, is het raadzaam om met je hoofd uit het zand te komen en op een vaste dag in de week je agenda erbij te pakken. Ik kies hiervoor vrijdagavond, zodat ik in het weekend mijn hoofd vrij heb en zo van mijn vrije tijd kan genieten. Bekijk de afspraken die je hebt staan en de dingen die je volgende week gedaan wilt hebben. Hoe kun je je tijd dusdanig indelen dat je ook nog per dag een uurtje me-time overhoudt, waarin je de tijd neemt om bij te tanken zodat je kunt omgaan met stress? Lees hier het hele artikel als je er meer over wilt weten.

2.Plan je dag bij het ontbijt

Heb je een drukke dag voor de boeg en in je hoofd een aantal taken de je af moet maken vandaag? Schrijf het op. Het liefst onder het genot van een kopje koffie of thee, zodat je rustig de tijd kunt nemen om erover na te denken. Schat in hoeveel tijd je nodig hebt per taak. Als je nog aan het experimenteren bent met het inschatten van de benodigde tijd, kun je achter je taak zetten hoelang deze daadwerkelijk heeft geduurd. Lees hier het hele artikel plus nog een extra tip die je niet zou verwachten 😉

3. Neem momenten voor jezelf gedurende de dag

omgaan met stress

Voel je je gestrest als je in de rij van de kassa staat omdat je doormoet? Dit is het moment om even bij jezelf te komen. Aan die rij kun je namelijk niets doen, tenzij je asociaal voor gaat dringen. Zet je boodschappen neer en adem een aantal keer goed in en uit. Check bij jezelf hoe je lijf voelt en waar je gedachten heen willen. Je zenuwstelsel zal kalmeren door de diepe ademhalingen en voor je het weet ben je aan de beurt en kun je met een rustig hoofd weer verder. Wil je hier meer over weten, lees dan dit artikel eens en je zult jezelf dankbaar zijn!

4. Ademhalingstrucjes om je zenuwen te kalmeren

Er zijn verschillende manieren om door middel van je ademhaling jezelf te kalmeren – zodat je beter kunt omgaan met stress. Wil je weer zen worden, dan is de 4-3-4-methode een hele goede. Je kunt ook je ademhalingen tellen tot je afgeleid wordt en dan weer opnieuw beginnen. Ga door tot je weer rustig bent.

5. Plan me-time

Me-time klinkt vaak egoïstisch. Maar dat is het absoluut niet. Want wie niets heeft, kan ook niets geven. Oftewel, als je niets hebt dat je alleen doet en daardoor ook niet op kunt laden, dan kun je ook geen energie, liefde of wat dan ook aan anderen geven. Plan daarom een dagdeel per week me-time in omgaan met stress makkelijker te maken. Ben je nog niet gewend aan alleen zijn, oefen dan door iets te doen dat je leuk vindt, zoals een spelletje spelen of een boek lezen. Ik heb ook al eerder een artikel geschreven hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Dat vind je hier.

omgaan met stress

6. Stel jezelf doelen en maak ze behapbaar

Wellicht is dit een gekke tip, want al je doelen hebt die je na wilt streven, dan kun je daar ook stress van krijgen. Zoals ik aan het begin vertelde, is stress niet per se slecht. Het houdt je namelijk alert, wakker, geconcentreerd en laat je dingen bereiken die misschien niet voor mogelijk hield. Wanneer je die stress gebruikt om doelen te bereiken, kun je het sturen. Je kunt je stressgevoelens ombuigen naar enthousiasme. Heb je je doel bijna bereikt, dan kan de voorpret ook fantastisch zijn (voorpret is ook stress). Grote doelen kun je het beste behapbaar maken. Ik heb hiervoor de focusplanner gekocht die ik binnenkort ga reviewen!

7. Mediteer

Tip 3 en 4 lijken hierop. Het verschil met mediteren is dat je 3 en 4 toepast wanneer je het nodig hebt en mediteren plan je in. Ikzelf mediteer elke ochtend bewust om mijn dag een richting te geven. Zoals eerder verteld, kalmeer je je zenuwen door diep adem te halen. Daarnaast heeft meditatie een langduriger effect op je algehele toestand. Je kunt beter loslaten. Dingen vanuit een helikopterview bekijken en ze minder persoonlijk aantrekken. Je krijgt meer geduld, liefde, compassie en begrip voor anderen. Als je dit allemaal bij elkaar optelt, heb je dus veel minder stressfactoren per dag.

’s Avonds zet ik vaak nog een rustgevend muziekje aan of een slaapverhaal, zodat ik makkelijker in slaap kan vallen. Hiervoor gebruik ik de app Calm.

8. Plan je maaltijden en bereid ze voor

Ik woon alleen, waardoor deze tip heel goed werkt. Maar ook voor gezinnen is mealprepping een hele goede uitkomst! Een keer per week (die vrijdagavond 😉 ) je maaltijden voor de volgende week plannen, je boodschappenlijst uitschrijven (bespaart ook centjes en kilo’s, doordat je minder onzin koopt) en vervolgens op een vrije middag zoveel mogelijk potjes vullen met salades, soepen en snacks, werkt als een tierelier. Je hoeft niet meer elke avond na je werk te bedenken wat je gaat eten, want je hebt het al uitgedokterd. Misschien staat je favoriete maaltijd al klaar om opgewarmd te worden. Je kunt dit loslaten en je focussen op belangrijkere zaken. Als je benieuwd bent over voorbeelden voor een gezonde lunch, dan kan ik je een ander artikel aanraden dat ik eerder al heb geschreven:

Lunch prepping – Hoe doe je dat?

9. Leef 80/20

Als je al druk bent, maar je wilt ook nog aan bepaalde verwachtingen voldoen, dan kan dat extra druk opleveren. Vooral met eten en de extra kilootjes kun je aardig in de stress schieten. Wat betreft eten, heb ik de 80/20-regel. 80% van je totaal aantal calorieën mogen gezonde voeding bevatten. 20% mogen ‘slechte’ voedingsmiddelen zijn. Dus dat stukje taart bij een verjaardag, een schaaltje chips bij de film of dat glaasje wijn bij een maaltijd. Ten slotte zijn we maar mensen. Mensen zijn niet perfect, dus probeer ook niet om dat te willen bereiken. Geniet ook van ‘foute dingen’.

10. Luister naar je buik

Soms zijn we één bonk rationaliteit en willen we belangrijke of grote beslissingen alleen met een pro- en conlijst nemen. Maar wat zegt je buik hierover? Wil je minder stress, luister dan ook naar je intuïtie, in plaats van alleen maar met je hoofd te denken. Want, herinner je: je hoofd, oftewel je gedachten maken dat je pas de stress voelt.

11. Kies je gewoonten en dagelijkse rituelen

Het dagelijkse leven kan saai worden en dat is maar goed ook! Al zijn het niet meer de leeuwen die achter je aanzitten en je een piek adrenaline bezorgen, zijn het wel je baas, deadlines en schreeuwende kinderen! Een plek om je terug te trekken van al die waanzin kunnen je ‘saaie’ gewoonten zijn. Ze geven je rust. Denk maar aan je avondritueel. Zodra je begint met je handelingen, krijgen je hersenen het signaal dat je de dag af mag sluiten, maken ze beter melatonine (het slaaphormoon) aan en kun je na je tanden te hebben gepoetst nog beter slapen. Wil je van sporten een gewoonte maken, dan kan je dit artikel wellicht helpen: Hoe maak ik van sporten een gewoonte?

En nu jij!

Wat heb jij voor trucs om uit die neerwaartse stressspiraal te komen? Vertel ze ons!

afbeelding

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is:

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

omgaan met stress

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform