afbeelding

Een goede nachtrust. Sommigen zeggen: “Slapen kun je altijd nog als je dood bent.” Ik was nog nooit goed in een nacht overslaan. Mijn moeder kon me na een slechte nacht wel wurgen, want ik was de volgende dag altijd chagrijnig en had maar een kort lontje. Vandaag de dag is dat niet anders. Als ik een nacht doorga of weer een van mijn slaapproblemen de kop opsteekt, dan verander ik opeens van een volwassen vrouw in een 3-jarig kind dat zijn best moet doen om niet jankend in de winkel op de grond te liggen als de caissière weer niet opschiet met haar werk.

Information overload?

Omdat ik maar al te goed bekend ben met de fenomenen: ‘Plafonddienst, terwijl je doodmoe bent’, slaapwandelen, lucide dromen (hele realistische dromen, in mijn geval vaak nachtmerries) en ‘Ondanks een voor je gevoel goede nachtrust, wakker worden alsof er een vrachtwagen over je heen is gereden’, heb ik er al best veel over gelezen. Ik heb ooit zelfs een poging gedaan om een slaaptherapeute in de arm te nemen. Maar helaas, het mocht niet baten. Daarom heb ik hier mijn eigen serie “Een goede nachtrust” met waarschijnlijk heel veel tips die je al heel vaak hebt gelezen of gehoord. Alleen dan met een persoonlijk tintje en door mijzelf getest.

Maar wat doet een goede nachtrust voor je?

Laten we eerst eens bij de basis beginnen. Als je je ogen sluit en in dromeland belandt, wat gebeurt er dan eigenlijk? Jij denkt dat je rust, dus je lichaam gaat uit. Maar niets is minder waar. In die – hopelijk – acht uur die je maakt per nacht is je lichaam hard aan het werk. Mocht je ooit in de sportschool gehoord hebben ‘Tijdens rust groei je’, dan slaat dat ook hierop. Slaap wordt vaak op de prioriteitenlijst op de laatste plek gezet. Je wilt nog even dit project afmaken of je serie verder kijken. Hou op en ga naar je nest. Een goede nachtrust is heel belangrijk!

Zie jezelf als een computer

Een goede nachtrust

Windows heeft voor het gevoel elke week wel een update. Jij was lekker bezig en wilt nu afsluiten. Maar helaas: “Sluit de computer niet af, want er is weer en update” en je ziet de procenten heel langzaam optellen. Jouw lijf doet dit in feite in je slaap ook. Hij verwerkt de indrukken van de dag, ruimt oude zooi op en maakt nieuwe bestanden aan – herstelt dus. Als je veel nieuwe dingen op een dag hebt geleerd, vestigt zich de nieuwe kennis tijdens je slaap. Als je nieuwe intenties over jezelf wilt vestigen in je onderbewuste (bijvoorbeeld: “Ik ben een geweldig mens!”), kun je dat het beste doen door vlak voor het slapen gaan te mediteren hierover, mantra’s op te zeggen of een luisterbestand in je oren te pluggen, het heel zacht aan te zetten en dan te gaan slapen. Je onderbewuste zal dit in zich opnemen en je bewuste ik ervan overtuigen dat je geweldig bent.

Fasen van slaap

Slaap voelt alsof het je overmant. Je ligt daar, sluit je ogen en ‘wacht’ tot je aan de beurt bent om weg te sukkelen en ‘Bam’ je bent er niet meer. Maar in feite is dat niet zo. Je doorloopt verschillende vaste fasen in je nachtrust. Elke fase staat hierbij voor het soort herstel waar je lichaam aan werkt. Hieronder zie je een kleine grafiek hiervan.

Een goede nachtrust

            Van waken naar slapen

Ken je dat? Je denkt dat je valt en je lijf reageert erop? Lekker stuiptrekken (letterlijk de slaapstuip), schrikken en dan ben je weer wakker. Eigenlijk is het dus andersom: je krijgt een slaapstuip en je hersenen reageren hier gelijk op met de gedachte dat je valt. Dit is dan ook de fase waarin je zeer gemakkelijk wakker wordt van je omgeving. Je ogen zijn ook nog actief, al is het langzaam. Dit noem je Slow Eye Movements of SEM. Het moment waarop je nog naar je serie zit te kijken en het gevecht verliest om je ogen open te houden, hoort bij de overgangsfase van waken naar slapen.

            Diepere slaap

Dit slaapstadium is het stadium waarin je grotendeels van je nachtrust doorbrengt. Het duurt per cyclus 30 tot 40 minuten en je wordt niet meer van elk geluid wakker. Je spieren ontspannen langzaam, de ademhaling wordt dieper en je hartslag gaat omlaag.

            Zeer diepe slaap

Stadium twee en drie worden vaak als één stadium gezien. Echter is er wel een verschil, want in de zeer diepe slaap ben je helemaal van de wereld af. Je wordt moeilijker wakker, bent zeer ontspannen, je hartslag is laag en je ademhaling is diep en regelmatig. In het begin van de nacht duren de fasen diepere slaap en zeer diepe slaap het langst. Naarmate de ochtend dichterbij komt, zullen de stadia korter worden, maar zul je ook beter herstellen. Er komen groeihormonen vrij waardoor je lichaam kan herstellen van alle stress, sport en spanning. Onder oudere mensen is het bekend dat je slaap niet meer is, wat het vroeger was. Dit komt doordat fase twee en drie steeds korter worden naarmate je leeftijd vordert.

            Slaapwandelen

Helaas gaat al die ontspanning in fase twee en drie niet op voor slaapwandelen. Dan kun je als in trance opstaan en handelingen uitvoeren, die je elke dag meemaakt (op automatische piloot). Slaapwandelen gebeurt vaak in de fase van zeer diepe slaap. Er was een tijd dat ik het vaak deed per week. In die tijd was ik heel erg bang dat ik in de auto zou stappen en ergens anders wakker zou worden. Want ja, ik heb de gekste dingen gedaan tijdens slaapwandelen! Vaak merk ik ’s ochtends pas dat ik weer onderweg ben geweest. Dan denk ik een goede nachtrust gehad te hebben, wordt ik wakker alsof ik niet heb geslapen… Of mijn vriend heeft weer leuke verhalen die op scènes in horrorfilms lijken.

            REM-slaap

Deze fase staat ook wel bekend als de droomfase. Hij neemt wel een kwart van je slaappatroon in beslag. Wetenschappers hebben nog steeds geen goed idee waarom wij eigenlijk dromen. Ik heb gemerkt dat mijn onderbewuste zaken verwerkt. Als ik veel stress heb, droom ik de ergste nachtmerries, die, eenmaal ontleed, vaak neerkomen op het blootleggen van een diepere angst. Voordat ik begon met hardlopen had ik vaak dromen waarbij ik voor iets wegrende, maar niet vooruit kwam. Sinds ik mezelf heb laten zien dat ik niet meer de langzaamste van de klas ben, heb ik die dromen niet meer. Mocht je denken dat je dan gaat slaapwandelen, dan is dat niet zo. Je spieren zijn dan verlamd, want anders zou je opstaan en je dromen uitvoeren (niet slecht, als je de droom hebt om rijk te worden 😛 ). De ‘REM’ staat voor Rapid Eye Movement, wat betekent dat je ogen, in tegenstelling tot de rest van je lijf, snel bewegen. Vraag je je dan gelijk af waarom die hond, die in het filmpje zichtbaar droomt dat die rent, vervolgens opspringt en tegen de muur loopt? Dan komt dat omdat de hond op dat moment van de REM-slaap in de waakstand komt. Zijn de fasen eenmaal doorlopen, dan begint de cyclus namelijk opnieuw!

Dus, wat kan een goede nachtrust voor je betekenen?

Samengevat verwerk je je dag mentaal. Je vestigt nieuw geleerde kennis en maakt als het ware van indrukken inzichten. Tijdens je slaap herstel je ook van stress, sporten, eventuele blessures en die nare verkoudheid. Wil je morgen nog beter presteren, zorg er dan voor dat je vanavond vroeg in je nest ligt! Hoe je je lichaam daarbij kunt ondersteunen, lees je hier binnenkort!

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer recepten en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Geïnteresseerd in nog meer leesvoer over dit onderwerp? Check het op Bol.com

Een goede nachtrust

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches