Je bent zwanger en hoort veel over de bekkenbodemspieren. Je kunt er namelijk behoorlijk last van krijgen naarmate de zwangerschap vordert. Een van de meest gehoorde mythes is dat je incontinent raakt en pijn krijgt aan je bekkenbodem door een natuurlijke bevalling. Maar dit is niet correct. Je krijgt deze klachten voornamelijk door de zwangerschap. In mijn vorig artikel: Sporten met bekkenklachten na zwangerschap – welke zijn het beste? heb ik het gehad over welke sporten je kunt doen en welke je beter kunt laten. Nu wil ik dieper in dit onderwerp duiken om je te laten zien wat er nu eigenlijk gebeurt met je bekkenbodemspieren tijdens een zwangerschap.

De functies van je bekkenbodem

Of je nu een man of een vrouw bent, de bekkenbodem heeft voor allebei dezelfde functies.

Aansturing kringspieren

Dit kennen wij allemaal. Wanneer je heel nodig naar de wc moet, maar je mag het nog even ophouden totdat je er bent. Zowel je plas als ook je poep. Als je bekkenbodemspieren goed ontwikkeld zijn en niet overbelast, dan kun je dit gemakkelijk ophouden. Overigens is het inderdaad zo dat vrouwen vaker naar de wc moeten dan mannen. Dit komt doordat onze plasbuis korter is dan bij de man. Zijn je bekkenbodemspieren niet in topvorm, dan kun je last hebben van incontinentie. Hoe je je kringspieren en dus ook je bekkenbodemspieren kunt trainen, leg ik graag in een ander artikel uit (inclusief video).

Ondersteunen organen

Uiteindelijk hebben we allemaal te maken met zwaartekracht hier op aarde. Dus je kunt je voorstellen dat ondanks je organen een vaste plek in je buik hebben, deze toch naar beneden worden getrokken. In onderstaande afbeelding zie je wat wij vrouwen allemaal met ons meedragen aan de onderkant van ons lijf.

Bekkenbodemspieren

Je organen liggen daar als in een warm bed. Mochten je bekkenbodemspieren echter zwak zijn, dan kan het gebeuren dat je blaas, baarmoeder en andere organen niet meer opgevangen kunnen worden door je net aan bekkenbodemspieren en in je vagina terecht komen. Dit noemen we een prolaps. Het voelt dan alsof je een balletje in je vagina hebt en het kan pijnlijk zijn. Hieronder zie je een afbeelding van je bekkenbodemspieren. Je ziet dat dit op een net lijkt.

Bekkenbodemspieren

Opvangen intra-abdominale druk

De intra-abdominale druk is een duur woord voor de druk in je buik. Deze is elk moment anders. Gestuurd door je ademhaling. Naast je bekkenbodemspieren helpt het diafragma dat onder je longen zit met het reguleren van die druk. Zodra je inademt, gaan het diafragma en je bekkenbodemspieren naar beneden omdat je je buik helemaal opblaast. Zodra je uitademt, ontspannen deze spieren zich en komen zij weer omhoog. Een goed voorbeeld hiervan is als je zware dingen tilt. Logischerwijs houd je je adem dan in, zodat je meer kracht hebt om te tillen. Denk hierbij aan krachttraining in de sportschool. Als je mannen (en vrouwen) hoort kreunen en puffen terwijl ze iets zwaars optillen, zijn ze deze techniek aan het toepassen. Dit noem je bracen. Wanneer je zwanger bent of na de zwangerschap een zwakke bekkenbodem hebt, is dit ten zeerste af te raden. De bekkenbodemspieren kunnen namelijk chronisch overbelast raken door de druk die toeneemt doordat je baby groeit, de pijn die je ervaart en (negatieve) emoties. Denk maar eens aan de lichamelijke reactie als je pijn hebt. Je ademt geforceerd, indien je überhaupt ademt! Als ik enorme pijn had vroeger, kon ik zomaar flauwvallen omdat ik mijn adem inhield. De druk in je buik wordt op dat moment heel groot en de belasting op je bekkenbodemspieren stijgt.

Seksuele functie

De bekkenbodem heeft uiteraard ook een seksuele functie. Hoe getrainder je bekkenbodemspieren zijn, des te intenser je orgasmes worden. Mannen die hun bekkenbodemspieren trainen, houden het gemiddeld ook langer vol. Dit heeft alles te maken met de doorbloeding en uiteraard conditie van die spieren. Wanneer je als vrouw pijn hebt aan je bekkenbodem of nog erger, die eerder genoemde prolaps, dan kan vrijen zeer pijnlijk worden. Soms wel onmogelijk. Heb jij hier last van, schroom dan niet om een specialist te raadplegen! Schaam je niet. Deze mensen hebben niet voor niets hun beroep gekozen en weten je perfect te helpen. Maak het bespreekbaar bij je vertrouwelingen en vooral partner. Want seks kan een van de mooiste momenten zijn om met je huspup intimiteit te delen.

Extra druk op je bekkenbodemspieren door de zwangerschap

Zoals je hebt kunnen zien in de afbeelding hierboven zijn je bekkenbodemspieren dus het vangnet van je lichaam. Wanneer je zwanger bent, is dit des te meer het geval. Zoals eerder aangegeven, krijg je bekkenbodemklachten door de zwangerschap zelf en niet (alleen) door de bevalling. Je moet je voorstellen dat je naast je eigen letterlijke shit en organen ook nog eens een klein mormel in je buik hebt!

Gewichtstoename

Voor sommige vrouwen is op de weegschaal staan tijdens de zwangerschap een nachtmerrie. Maar het is normaal dat je aankomt. De richtlijnen voor een gezonde gewichtstoename ten opzichte van voor je zwangerschap zijn 11,5 – 16 kg. Dit gebeurt natuurlijk geleidelijk en bestaat uit de volgende onderdelen (bron: 24baby):

  • Het eerste trimester (0-13 weken) kom je gemiddeld minder dan een kilo aan. De foetus is nog klein. Als je last hebt van ochtendmisselijkheid en het bijbehorende overgeven kun je zelfs afvallen.
  • Het tweede trimester (14-26 weken) kom je het meeste aan, namelijk 8 kg. Je baarmoeder groeit, je baby groeit, je maakt meer vruchtwater aan, draagt meer bloed en vocht bij je en je placenta en borsten groeien. Daarnaast krijg je als vanzelf meer reserveren aan vet en eiwitten voor je baby. Dit gebeurt automatisch en je hoeft echt niet voor twee te eten.
  • Het laatste trimester (27-36 weken) kom je ongeveer 4 kg aan. Dit komt doordat je baby nu een stuk groter wordt.

Wat heeft dit voor gevolgen op de bekkenbodemspieren?

Om een lang verhaal kort te maken wordt de intra-abdominale druk hoger in je buik, waardoor je bekkenbodemspieren hard werk moeten leveren. In onderstaande afbeelding zie je hoe dat er aan de binnenkant uitziet.

Bekkenbodemspieren

Waar je nog meer rekening mee mag houden tijdens deze periode is de stress die je door de verandering, hormonen, spanning en eventuele zwangerschapsgerelateerde klachten krijgt. Zoals ik eerder al uitlegde, kunnen emoties en pijn invloed hebben op de conditie van je bekkenbodemspieren. Je spant de hele boel extra aan. Wanneer je hier extra last van hebt, raad ik je aan om met je huisarts en verloskundige te bespreken wat de mogelijkheden zijn om je hierin te ondersteunen, zodat jij zo gezond en fit mogelijk je zwangerschap door komt.

Wat kan ik doen om mijn bekkenbodemspieren zo goed mogelijk te ondersteunen?

Het beste is voor de zwangerschap, en stukje tijdens en na de zwangerschap is om je bekkenbodemspieren te trainen. In een volgend artikel leg ik je een goede kegeloefening uit die je overal kun doen en ook nog een ontspannende functie heeft. Daarnaast raad ik je aan om natuurlijk eens langs te gaan bij een goede bekkenbodemfysio die je hiermee nóg beter kan helpen.

Tot dusver mijn betoog over de bekkenbodemspieren. Ik ben heel erg benieuwd of jij last had van je bekkenbodem toen je zwanger was en wat jij eraan hebt gedaan om weer gezond te worden. Vertel het ons in de comments hieronder!

afbeelding

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is: Welke lichamelijke klachten kun je hebben van een zwangerschap?

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Wil je lekkerder in je vel zitten met energie voor 10? Geef je lichaam, ziel en geest dan die 5 minuten per week me-time en schrijf je in!

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top
Luna Maria draait op SYS PlatformSYS Platform